lördag, december 25, 2010

Vår Jul och de sista svaren

Hej
Lite bilder från vår Jul blir det idag Och svaren på de sista frågorna i Kalendern .
 3 st har alla rätt Jag kommer att ha lottdragning i morron så ni får inte veta vem som vann förrän då.
Vår gata Inifrån Bilen   Snöigt värre

Jag vill inte låna Albins tomteluva

Morfar, Albin och Wilma läser Emil

2 söta pojkar

Undrar om tomten kommer snart

Såklart kom Tomten Albin tyckte inte han var så himla rolig först

Julklappar blev det såklart

Acke har gått och snusat på paket hur länge som helst Äntligen dags att öppna
Wilma är inte fullt så intresserad

Kalle och Stoffe skottade tak idag


Pojkar växer aldrig upp Stoffe hoppade ner från taket när de var klara

Wilma blev glad när de äntligen kom ner
Jippie

Det blev lite högar av det





 Nu till svaren 17-24
17. Var tros Helsingborg ha fått sitt namn ifrån? Hur långt är det mellan Helsingborg och Helsingör (Danmark)?
Stadens namn tros härledas från ordet helsing som är en avledning till hals och betecknar den smala passagen i Öresund. Mellan Helsingborg och Helsingör är det 4 km Vem var teaterchef i Helsingborg 1944? Ingmar Bergman

18. Proppens ess-Peps Persson
Per-Åke Tommy Persson Årets skåning år2005

19.Skånes och därmed Sveriges, sydligaste punkt finns i Skåne Vad heter den? När byggdes fyren där?Vad är platsen känt för förutom att den är den sydligaste punkten ?
Smygehuk,1883, sitt café, fiskrökeri samt ett av Sveriges främsta båtbyggerier med inriktning mot bland annat träbåtar.


20. Lura Kjell-Jarl Kulle Hans första film var Kvartetten som sprängdes (det var den jag tänkte på )  Eftersom vissa av er hittade en film han var med i 4 år tidigare Det är min modell" 1946 Den missade jag när jag letade frågor så fick ni oxå rätt , Hederspriset fick han 1980


21.vilken stad är skånes 4:e största stad? Kristianstad .När grundades den och av vem? 1614 Kristian IV

22. Lås Akuten-Ålakusten
Ange läget. Kusten Mellan Åhus och Kivik
Luad ål - oflådd ål som först saltas och sedan samtidigt grillas och röks

23. Sveriges första motorväg finns i Skåne Var? Mellan Malmö och Lund , Söderslätt hör till Vellinge, Trelleborgs , Skurups och Svedalas kommuner, Skåne rymmer tre nationalparker, Dalby Söderskog som stiftades 1918 samt de nyare nationalparkerna Stenshuvud (1986) och Söderåsen (2001).



24.

a Bugastinn-Rejält mätt

b Poggehatt-Svamp

3.Ännaklämd-Otålig,bekymrad

Ja det var det hela tack så mycket alla ni som varit med. ROLIGT. Inatt vaknade jag och kom på att jag glömt publicera dagens lucka Hur 17 kunde jag glömma det??? Sen kom jag ju på att det blir ingen mer lucka detta året Lite synd nu när det precis blivit en vana
Kram Pia











9 kommentarer:

Cilla sa...

Det var skoj men tyvärr lyckades jag inte vinna i år heller... såg att det var ett par som jag hade fel på :(

Kristina Cronwall sa...

Tack så mycket för titten på din afina bilder. Ja jag skulle också gå in för att titta på dagens lucka, men kom på att det är ju slut för i år. Tack så mycket för att Du har underhållit oss med kalendern. Kram o God fortsättning på Julen

Prickiga Pojkar sa...

Tack för en rolig och klurig julkalender :) hoppas det kommer tillbaka nästa år :)
vi hann inte med att öppna lucka i går men vi har lärt oss massor om ¨skåne i alla fall :)

ja fy för att skotta taken..då har det kommit på tok för mkt ! Ha en fin juldag kram !

Monica sa...

Tack för årets kalender jättekul även om jag inte heller tillhör vinnarna! Och jag glömde t o m bort att svara igår.

Konstig tradition vi egentligen har med att skrämma de små barna med tomten. Håller på och stirrar på taken jag hoppas verkligen att det inte kommer mer snö för då måste vi också upp och skotta!

Anette sa...

Tack för alla svar nu är man en hejare på Skåne =)) Jättekul att du vill ordna en julkalender varje år även om jag är dålig på att hänga med.

Anonym sa...

Åh tänk va stor han har blivit Albin :)) och Acke och söt-tösen är lika fina som alltid, pussa prickarna från mig och lilla R!/ Malle

Ingrid sa...

Det har varit så trevligt med din kalender och jag har lärt mig mycket om Skåne under de här veckorna! Jag vet ju att jag inte kommer att vara med i morgondagens dragning, men vad gör det.....

Ha en god fortsättning på julen!

Kram Ingrid

Maria & Amy sa...

Har tänkt på er när de har pratat om Skånes trafikproblem på radion. Men det ser ut som att ni har haft en bra julafton.
Jag säger som de andra att det har varit har varit en rolig kalender som har gjort att vi har lärt oss en hel del om Skåne :)
God fortsättning, kram Maria & Amy

Anette o Nilla sa...

Ålakusten - helt omöjligt att få ut... ;)
Jag tror nästan ni har mer snö än vad vi har... vi har i alla fall inte behövt skotta taken än.