fredag, december 17, 2010

Albin + lite mera svar

Hej
dagarna springer och snön den bara faller och faller . I går hade vi snöstorm ,men idag faller i alla fall flingorna rakt ner . Otroligt vad med snö det kommit . Tittade igenom lite bilder För två år sedan i mitten av Dec då klippte vi gräset . Ja ja man ska ju se det från den ljusa sidan Att klippa gräs är det inte tal om.
Lite bilder blir det innan jag ger svar på adventskalendern
Albin har varit här Ons- To Han e en liten spillevink och goast i hela världen.
Atte och Bimla är två favoriter

Albin är väldigt rättvis Bimla ska ha en klapp
Och Atte oxå

Han e en duktig hjälpreda i köket Vispa pannkakssmet är han en stjärna på
De blev jättegoda Kanske det beror på att det råkade hamna en halv flaska margarin i smeten

Han fördelar leksaker rättvist Wilma får de små mössen jag gjort och själv gillar han bilarna bäst

Nu lite svar 10-16 kommer här
10. Mellan unkna blev Kullamannen som är en sagofigur som sägs ha levt på Kullaberg. Han var en stjärntydare och siare Visst kom ni ihåg TV serien från 1967 Spännande värre på den tiden Undrar vad man tyckt nu förtiden
11. Vad är Ales stenar och var hittar man dem samt hur många stenar ingår? Det är en skeppssättning som ligger i Kåseberga på Österlen och den består av 59 stenar
12. Hannas Nobelpris blir Per Albin Hansson Han föddes 28/10 1885 Han var bla statminister och försvarsminister (här fick jag lite fler alternativ av er som jag godkänt vissa i alla fall)
13 Tollarpsfrågan då . sista person tåget gick 1961
Tollarparn föddes 1939 och 1990 blev han årets skåning
14. Böjt kolosser blir Bosjökloster (Det kunde tydligen oxå bli Sjöbo kloster men som tur var finns det inte något sånt kloster) Från allra första början var det ett Nunnekloster och det ligger nästan mitt i Skåne i höörs kommun vid Ringsjön 
15 Högsta resp lägta punkt i Skåne Magleröd är högst med 212,2 m Visst har jag nämnt att det finns berg i Skåne ;) Lägsta punkten i Skåne och Sverige med Den finns i Kristianstad  och ligger ca 2,4 m under havet
16. Strör Dominant - Tina Nordström mer känd som Mat Tina hon är född 6/8 1973 i Välluv som ligger vid Helsingborg

Detta blev långt Ha en härlig helg
Kram Pia







9 kommentarer:

Prickiga Pojkar sa...

du e klurig du pia ..nu glömmer man inte per albin hansson ;)
nu får vi hoppas det slutar snöa så det inte blir som förra året med tak som rasar :(
Ha en fin helg !

Anette sa...

Vad första bilden är härlig, Albin ser verkligen lycklig ut med prickarna =)
Kul med lite svar =)

Cilla sa...

Ja en del av dom där frågorna är riktigt kluriga...

Maria & Amy sa...

Jag hade då hål i huvudet igår, jag fick något helt annat, skyller på stress ;D
Albin är så söt där han sitter mellan sina fina prickiga kompisar.

monica sa...

Goa Albin med Atte och Bilma, de är för roliga med sina specialnamn. Sonen hade b l a achebump och paff som oförglömliga saker=kaffesump och gaffel

emelie sa...

nej klippa gräs är det då inte tal om här heller! ;) han är nåt på spåren albin, tyckte bimla var ett väldigt sött namn! :) värst tycker jag fortfarande turning torso var! ;)

Anita Andersson sa...

Hej! Så mycket fina bilder du har på din sita. Jag tror att hundarna är glada för snön. Det är min . Fast jag börjar bli lite trött på att ta på mig en massa kläder när dte är dax att ta en promenad. Ha en bra dag/Anita

Ingrid sa...

Så fin han är Albin!
Härliga bilder av honom och prickarna, men den här gången var det inte Wilma o Acke ser jag.

Kul att läsa svaren. Jag har i alla fall fått några rätt.

Ha en fin helg!
Kram Ingrid

Anette o Nilla sa...

Så skönt Albin ser ut att sitta med fina prickiga armstöd på var sida.
Bimla och Atte - fina namn =)
Och jag märker att jag inte kommer ihåg allt vad jag har svarat... men några hade jag rätt på i alla fall.